Vanlige spørsmål og brukerveileding

Hvis ditt spørsmål ikke besvares her, kan vi kontaktes på mail eller telefon

Vanlige spørsmål

Tjenesten er strukturert som en nettbutikk:
 

· Plukk ønsket utstyr fra listene og legg de til bestillingen, 

· Gå til handlekurv. Her kan du eventuelt skrive en kommentar til bestillingen 

· Gå videre til kassen. Her skriver du inn kontakt- og leveringsinformasjon, og velger ønsket fraktprodukt. 

· Alt er kostnadsfritt. Du blir ikke spurt om betalingsinformasjon med mindre du har lagt overnevnt i handlekurv  

RNAlater, virustransportmedium, formalin, og bakteriologiske vekstmedier/støttekjemikalier bestilles per mail fra medieprod@vetinst.no. Prisliste og informasjon finnes på https://www.vetinst.no/provetaking-og-diagnostikk/bestill-medier-og-reagenser

En del av prøveutstyret til Veterinærinstituttet sendes ikke ut fortløpende etter bestilling. Dette utstyret sendes ut ihht. lister utarbeidet av prosjektansvarlig, eller til distribusjonspunkter (Mattilsynets kontorer, jeger- og fiskerforeninger, osv...) hvor prøvetakere henter direkte fra. Dette gjelder bla. følgende prosjekt (ikke fullstendig liste): 

 

· Villsvinhelseovervåking 

· Aviærinfluensa i jaktfelt fugl 

· E. multilocularis i Rødrev 

· Campylobacter i slaktefjørfe  

 

Ta kontakt hvis du har spørsmål vedrørende utstyr dere ikke finner på nettsiden.

Du kan opprette brukerkonto og logge på denne med ikonet i høyre hjørne eller ved å følge denne lenken. Dette er valgfritt, og bestillingsprosessen fullføres enkelt uten å logge på. 

Deres innloggede side tillater dere å følge ordrestatus på deres bestillinger. Dere kan også administrere og lagre mottakeradresser fra denne siden.

Vi oppfordrer derfor brukere som bestiller utstyr jevnlig og eller bestiller på vegne av andre brukere til å opprette brukerkonto. 

Veterinærinstituttets analysetilbud er beskrevet på deres hjemmeside.

- Veterinærinsituttets analysetilbud 

For prøveinnsendelse er det viktig at fraktetiketten/utsiden av forpakningen merkes med korrekt laboratorium/seksjon (bakteriologi, parasittologi, osv...). Hvis dette er usikkert, kan forpakningen merkes med prøvemateriale eller agens (blod, avføring. osv...). Kontakt oss gjerne for å avklare korrekt merking hvis dette er uklart.


For innsending av prøver til diagnostikk kan Bring returservice benyttes; denne tjenesten oppretter en returetikett som kan skrives ut på postkontor/post i butikk. Se veiledning her. Til overvåkingsprogrammer brukes medfølgende ferdig frankerte returetiketter/konvolutter, eller Mattilsynets egen avtale. Ta kontakt med oss hvis dette mangler i din forsendelse, så løser vi det på raskeste og enkleste måte.   

Frakt og levering

Vi benytter oss av Bring og Posten sine tjenester for utsending av prøveutstyr. Bestiller velger fraktprodukt avhengig av behov: 

· Pakke til bedrift 

· Pakke levert hjem 

· Pakke til hentested 

· Brevpost 

Merk at pakke til bedrift og pakke levert hjem ikke leveres til postadresse, men til besøksadresse. Disse samfaller gjerne hos privatpersoner, men bedrifter har ofte en postboksadresse for levering av brevpost. Bruk besøksadresse hvis du velger pakke til bedrift for å unngå at pakken går i retur. Avhengig av valgt tjeneste, kan du få mulighet til å bestille gjensetting (f.eks på dørmatte). Dette gjøres via. sporingsleken som sendes til din epost når vi sender utstyret.